Vad händer nu ?

Jo, slutet av vecka 23

  • På fredag avslutas installationen i hus A
  • Installationen i hus N påbörjas med 322, 320 och 318
  • Eltel som blåser in fibern ställer upp manskapsbod på gräset bakom gemensamhetsgaraget.
  • Inkoppling av fibern sker mellan Telestationen och vår kommunikationsenhet i gemensamhetsgaraget
  • Kommunikationsutrustningen kopplas in i gemensamhetsgaraget

Vecka 24

Installationen fortsätter i N, O och P. Grov planering är den som följer:

  • Måndag 13/6: 324, 316, 314, 312, 310, 308, 306, 304
  • Tisdag 14/6: 302, 300, 298, 296, 294, 292, 290, 288
  • Onsdag 15/6: 286, 284, 282, 280, 278, 276, 274, 272

Torsdag och fredag är reservtid eftersom osäkerhet råder om tidsaspekten i varje fastighet, blir avvikelsen för stor så återkommer jag till er.

Elinstallation, fortsättning

På måndag 13/6 kommer elektrikern till hus C och D.
På måndag bestäms också när elektrikern kommer till hus A och B (Särskilt mail om detta till er på måndag kväll)

Blåsning av fiber

På måndag påbörjas arbetet med att blåsa in fibern i hus K, I, H och G
(Hur lång tid som åtgår mäts under måndag/tisdag, vilket meddelas alla (främst H och G) på måndag/tisdag kväll)

Installationssupport

På måndag påbörjas installationssupporten, c:a kl 13,00 varje dag
( Obs 30 minuter hos var och en som fått inkoppling)

Om ’ledighetskommittérade’ står i gatan och vinkar in någon av dem ( 2 supportpersoner) så hinner de även med dem som måste jobba “och försörja oss andra” och därför kommer hem lite senare på dagen.
( All utrustning skall vara utdelad av kontaktmannen senast nu på söndag )

Vad händer sedan?

  • När alla beställningsblanketter har kommit in så lämnar jag ner dem till Telia-butiken (50 st är nerlämnade)
  • När en adress är upplagd i Telias system så läggs bredbandet (fibern) upp.
  • I samma beställning skickas Ruckus till oss och får hämtas ut på ICA Smedby mot postförskott.
  • Nästa steg är att stänga ev gammal adsl-uppkoppling, detta görs i samråd med varje kund.
  • Gamla ADSL-modem skall lämnas på returpunkten som elektronikskrot, Telia vill ej ha dem åter. De som har haft en smartgateway kommer att få en postavi för att skicka tillbaka den.

Obesvarad fråga

En fråga har kommit upp som avser 3:e och 4:e TV, boxkostnad, abonnemang etc, många rykten har spridits men svar kommer att lämnas här när klarhet råder.

Det här inlägget postades i Fiber-LAN. Bokmärk permalänken.